november 2011

Hvordan det går med oppgaven

Har prøvd å jobbe litt hjemme med oppgaven. Siden dette programmet er nytt for meg sliter jeg litt så jeg er ikke helt ferdig enda. Har brukt en del tid på bladene men fikk det ikke til. Jeg må få hjelp av lærer eller en medelev i morgen. 
















Videre i prosessen

Legger ut litt flere bilder om hvordan det går. Synes selv det er litt vanskelig å sette meg inn i et nytt program så jeg bruker litt tid, men håper på å bli ferdig med denne tutorialen hjemme slik at jeg kan begynne på en ny på torsdag.




























Prosess underveis

Legger ut noen bilder om hvordan prosessen går

















Create A Mouthwatering Chocolate Covered Strawberry

Jeg skal begynne å lage denne tutorialen



http://vectips.com/tutorials/create-a-mouthwatering-chocolate-covered-strawberry/







Adobe Illustrator tutorials

Jeg legger ut noen Illustrator tutorials. Jeg skal velge en eller flere av desse tutorialsene jeg skal lage til læringsoppdraget. 


http://vector.tutsplus.com/tutorials/icon-design/how-to-create-a-pacifier-icon-in-illustrator/


http://vector.tutsplus.com/articles/news/celebrate-envatos-birthday-with-our-freebie-pack/


http://vector.tutsplus.com/tutorials/illustration/how-to-create-a-cute-bunny-vector-character/


http://vector.tutsplus.com/tutorials/illustration/create-a-rainbow-beetle-using-adobe-illustrator-vector-premium-tutorial/


http://vector.tutsplus.com/articles/news/quick-tip-how-to-illustrate-a-cute-little-octopus-mascot/


http://vector.tutsplus.com/tutorials/tools-tips/quick-tip-create-an-old-school-print-style-illustration/


http://vector.tutsplus.com/tutorials/text-effects/create-a-stitched-type-effect-in-adobe-illustrator/


http://vector.tutsplus.com/tutorials/character-design/how-to-design-a-cheeky-koala-mascot-head/


http://vector.tutsplus.com/tutorials/illustration/how-to-make-an-attractive-vector-butterfly/


http://vector.tutsplus.com/tutorials/illustration/quick-tip-how-to-illustrate-a-tasty-watermelon/

Uke 48 - Læringsoppdrag, Adobe + vurderingskriterier

Denne uken går læringsoppdraget ut på å lage en tutorial i Adobe. Jeg kan selv velge hvilket Adobe program jeg skal bruke. Denne ukens læringsoppdrag går ut på å lære noe nytt, så det er viktig å velge et program jeg ikke har brukt så mye før slik at jeg utvider min kunnskap i dette programmet. 

Jeg har valgt å lage en eller flere tutorials i programmet Adobe Illustrator

http://www.digitalartinstruction.com/wp-content/uploads/2010/11/Adobe_Illustrator_CS31.png

Vurderingskriteriene til dette læringsoppdraget er: 

- Bevisst på hva du lærer (nytt)

- Ferdig produkt (faktisk produkt)

- Søker hjelp

- Flere en 1 tutorial?

- Aktiv blogg

- Planlegging

- Kvalitet -> nytte, 100%, ha rett innstilling

- Kvalitetssikring

 

Ferdig produkt

Her er brosjyren ferdig












Produkt, nesten ferdig

Brosjyren min er nesten ferdig, men før produktet er helt ferdig så må jeg klippe de hvite kantene. 




















Prosess

Da var jeg nesten helt ferdig med brosjyren, skal bare finjustere den. Legger ut noen bilder hvordan prosessen har gått videre.




























Hvordan arbeidet går

Har tatt noen screenshots under arbeidsprosessen 











Arbeid underveis

Her er et bilde som viser at jeg har kommet i gang men ikke så langt. Jeg har begynt å lete etter fonter og en rose jeg skal bruke.

 

 

Nye skisser

Jeg fikset litt på brosjyre skissene mine etter samtale med lærer. Siden man ikke skal bruke firkantet design og bilder så skiftet jeg på framsiden. I stedet for firkantet bilde skal jeg ha to personer, en som trøster den andre. Jeg skal enten ta bilde selv eller lage det i photoshop, jeg prøver begge deler.

Side 2,3 og 4 skal ikke inneholde de to personene som jeg tegnet i de første skissene, men heller ha hele rosen over alle sidene. Rosen jeg finner på internett skal jeg gjøre om til min egen i photoshop. Overskriften på side 2,3 og 4 skal heller være noe lignende: Hva fokuserer LTN på? Eller, LTN hjelper deg med å.....

På side 5 skal jeg som normalt ha stikkord og på side 6 som er baksiden skal jeg ha kontaktinnformasjon i stedet for innmelding og logoen til LTN. På disse to sidene skal jeg ha en rød stripe eller deler av rødfarge. 

 




Idearbeid

Her er idearbeidet mitt, Brainstorming, tankekart, AIDA, virkemidler og skisser.

Brainstorming og tankekart:

AIDA og virkemidler:

Skisser:

 





Inspirasjon

Her er to brosjyrer som har gitt meg inspirasjon


 






Research om Landsforeningen for trafikkskadde i Norge

Landsforeningen for trafikkskadde ble etablert i 1984, og vi arbeider for å styrke rettighetene til mennesker med alle typer skader. Vi støtter ikke bare personer som rammes av trafikkulykker, men også de som skades på jobben, hjemme eller på fritiden. Vi hjelper alle berørte parter, både de skadde, deres pårørende og etterlatte. 

Hos oss kan du få råd, møte mennesker i samme situasjon og få hjelp til å finne veien gjennom et system som ofte oppleves som uoversiktlig og vanskelig.

Informasjonen er hentet fra: http://www.ltn.no/index.php?artikkelvalg=vis_innhold&visning=2&kat=7&m=7


Bilde fra: http://www.ltn.no/annonse/visbilde.php?annonseid=8

Hva vi har lært til nå ( mandag )

I dag har vi lært  blandt annet hva ethos, pathos og logos er. Disse tre ordene betyr: Ethos=Bruker anerkjente personer. Pathos= Følelser. Logos= Fakta og argumenter. 

Vi har lært om virkemiddler i reklamer. Komposisjon og stoppeffekt er også noe vi har sitt nærmere på. Komposisjon er hvordan reklamen er satt opp, med tanke på typografi, forhold, enhet, balanse, bevegelse. Stoppeffekt er blikkfang. Hvor blikket fanges. 

Belærende, bevegende, behagende og euforiserene har vi lært hva er og hatt oppgaver til. Belærende=argumentasjon. Bevege=følelser. Behage=humor/vakkert. Euforisere=skryte et produkt opp i skyene, overdrivelse. 

Vi lærte litt om hvilke lover vi må holde oss til når vi lager reklame. Det er foreksempel ikke lov å bruke en kvinne som et sex-symbol. Vi lærte også hva propaganda er. Propaganda er det samme som reklame men retter seg mest mot politikk og religion.

Oppgave

Denne reklamen tar i bruk det retoriske virkemiddelet Ethos. Ethos er et virkemiddel som vil si at en bruker anerkjente personer for å overbevise mennesker i et samfunn. I denne reklamen bruker Nivea kjendisknepet. De bruker Rihanna. 




Hva vi har lært fra mandag til fredag

Hva vi har lært fra mandag til fredag i tankekart




Mediemøter 2

1    På torsdag og fredag jobbet vi med mediebøter 2 boka. Vi gjorde noen repetisjonsoppgaver som hørte til kapitellet vi leste i gjennom. Her er to av spørsmålene og svar. 

   .    Hva er informasjon og samfunnskontakt?

Informasjon og samfunnskontakt er et fag som er opptatt av å kommunisere, men som er noe annet en reklame. Det er organisasjoner som holder på med informasjon og samfunnskontakt. En vanlig definisjon på informasjon og samfunnskontakt er ?organisasjoners planlagte kommunikasjon med omgivelsene?.

1.    Hva er en interessent? Og en interessegruppe?

En interessent er en som har interesser innenfor et bestemt område. En interessegruppe er en organisasjon som har sterke interesser i en bestemt sak.

 

Kreativ oppgave, ferdig produkt

I dag gjorde jeg ferdig Kreativ oppgaven. Den gikk ut på å "narre" et produkt, det vil si å fikse litt på det. Det skal ikke gjøres for mye for du skal se hva det egentlig er. 

Her er mitt ferdige produkt






Kreativ oppgave - Idearbeid

Her er idearbeid til oppgaven: Kreativ oppgave




Øvelse 4

Hvordan reklame henvender seg








Øvelse 3

Finn tre annonsører med slagord

1 1. Loreal = Because I'm Worth It

     http://www.vivawoman.net/2008/08/05/loreal-86-natural-ingredient-mascara/

 

    2.  Europris = Mer til overs

    

http://www.fredrikstadfk.no/content/view/224/74/

    3. Coop Mega = God middag! 

    http://www.handelsbladetfk.no/id/201

Øvelse 2

Plakat, Elleville dager, Amanda storsenter.

A = Attention

I = Interest

D = Desire

A = Action

Oppmerksomhet = Elleville dager

Interesse = Norges STØRSTE salg!

Ønske = Får veldig lyst til å handle, siden det er så masse salg og utvalg.

Handling/plan = Plakaten får meg til å ønske å gå inn å se om det er noe jeg kan kjøpe. Sannsynligvis ender jeg opp med et par poser. 


http://www.amandablogg.no/

Reklame uke 45-46, Øvelse 1

Nivea krem 

1.     Denne reklamen finner vi på TV, plakater og internett.

2.     Tv har størst påvirkningskraft. På tv så når den mer frem til folk en på internett pga det er på youtube du finner reklamen, og det er ikke så mange som søker den opp. Den når veldig bra frem via plakater også. På Rihanna konserten var det masse plakater om Nivea kremen, og de gidde ut gratis små bokser med krem inn i. Dette nådde ut til ca. 10 000 mennesker.



http://www.polyvore.com/nivea_2011_part/set?id=30425303

Bilder fra ferdig produkt

Her er noen bilder fra det ferdige produktet:
























Bilder bak kamera

Her er noen bilder bak kamera:












Redigering av film

Her er et bildet som som viser hvordan det går med redigeringen. Rekner med at jeg blir ferdig om ikke så alt for lenge med klippingen og deretter er det lyd og effekter.




Redigering og bilder

I dag begynte jeg å redigere filmen. Siden jeg ikke var med på å filme på mandag så synest jeg det er litt vanskelig å redigere. Dette på grunn av at jeg ikke var der fysisk og fikk se hvordan alt ble gjort. Men jeg jobber med redigeringen og håper på et bra resultat. 

Nå når jeg skulle ta screenshots fra redigeringen så ble det slik:

Jeg hadde problemer med å få overført filene tidligere i dag. Det fungerte rett og slett ikke. Vi prøvde å gjøre filene til zip fil. Det funket ikke som normalt det heller. Men så prøvde vi å åpne VLC og Premiere Pro og importere zip filene over og da funket det. Men nå når jeg åpnet Premiere Pro filen så kom dette bildet ovenfor frem, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.. Jeg sitter rett og slett fast med redigeringen nå ettersom det ikke vil fungere. 

Benedicte Louise

Benedicte Louise

17, Karmøy

Dette er en skoleblogg. Jeg går på Medier og kommunikasjon på Åkrehamn. På denne bloggen kommer idearbeid, prosessen i arbeidsperioden og ferdige produkter.

Kategorier

Arkiv

hits